סיפור לפני שינה

״דימיון הוא חשוב יותר מידע. שכן ידע הוא מוגבל, בעוד שהדימיון מכיל בתוכו עולם שלם.״
(אלברט איינשטיין)

עבור ילדים, סיפורים הם מזון לנפש.
איתם יכולים הילדים לצאת להרפתקה ייחודית השוכנת בדמיונם, לצאת למסע חוצה גבולות ולהעמיק אל תוך לבם פנימה.
הסיפורים הם קרקע פורייה עבורנו המבוגרים לצלול לעולמם של הילדים ולגלות חלומות ורצונות נסתרים.
תוך כדי קריאה יש לנו את היכולת לשאול שאלות ולהבין כיצד הם חושבים, איך הם מרגישים ולהקנות להם השראה בתחומי עניין שונים.
סיפור הוא הדרך הטובה ביותר לגלות רגשות חבויים, לדבר על שונות וללמוד התנהגויות חברתיות בקרב הילדים.
סיפורים אשר יגעו בלב הילד והילדה, ירחיבו את עולמם הפנימי, יפתחו את דמיונם ויאפשרו להם להפוך חלומות למציאות בעזרת תושייה ומוטיבציה להשיג את מה שליבם חפץ.

בוקר טוב / מתוך המחזמר ״עוץ לי גוץ לי״

שיר מתוך התכנית הפדגוגית עולם התאטרון ופורים

במסגרת התכנית נכיר גם את ההצגות הייחודיות בהן ברוב ההצגה שרים ופחות מדברים. שמן של הצגות אלה הוא: "מחזמר" – מחזה + זמר. ההצגות נכתבות מראש כאשר הטקסט מושר ע"י השחקנים / זמרים. בדרך כלל למחזמר נדרשים שחקנים שהם גם רקדנים וזמרים נהדרים.
נשאל את הילדים: אז מי אוהב גם להציג? גם לשיר? וגם לרקוד? הצגות המחזמר נכתבות לעיתים תכופות גם בחרוזים.
בהרבה הצגות שאנו מכירים יש גם שירים, אך במחזות זמר כל ההצגה עם שירים. נשאל מי מהילדים צפו בהצגה כלשהי, ומה הם יכולים לספר לנו עליה. נכיר את השיר "בוקר טוב" שהוא גם שיר הפתיחה של המחזה "עוץ לי גוץ לי" שכתבו אברהם שלונסקי ודובי זלצר. נזמין את הילדים לנסות להצטרף לפיזמון החוזר. נפנה את תשומת ליבם של הילדים כי לאף אחד בארץ עוץ אין שם. כולם נקראים בשמות תואר – המלך, בת הטוחן, הטוחן, השדון, החצרונית, החדרונית, ליצן החצר ועוד.

סיפורים נוספים

בוקר טוב / מתוך המחזמר ״עוץ לי גוץ לי״

במסגרת התכנית ״עולם התאטרון״ נכיר גם את ההצגות הייחודיות בהן ברוב ההצגה שרים ופחות מדברים. שמן של הצגות אלה הוא:…

בבה הכבשה האלופה

היה זה יום אביבי ובהיר, כשאיתמר הרועה פרץ אל הדיר, אסף את כל הבבות ובהתרגשות פנה: "קבלנו לאולימפיאדת הכבשים הזמנה!…

מעשה בילדת ההפך / דבורה עומר

פעם היתה ילדה שכולם קראו לה ילדת ההפך . זה שם משונה, נכון? בעצם זה לא היה שמה הנכון של…

מה עושים עם רעיון?/קובי ימאדה

מה עושים עם רעיון? במיוחד עם רעיון יוצא דופן, נועז, או פראי במקצת? האם נסתיר אותו? נתרחק ממנו? האם נעמיד…

סיפורו של אילן /תמר בורנשטיין-לזר

עץ האקליפטוס של סבתא, עומד על תילו כבר שישים שנה. מאז שתלה אותו לראשונה סמוך לביתה במושבה, ושימש אותה רבות…

החמור והפרד / משלים

"לא טוב היות האדם לבדו" האדם, מכורח טבעו נזקק פעמים רבות לעזרת הזולת. העזרה ההדדית היא אחד מן הדברים החשובים…

לאביתר הכל מותר / דודי גרין

אין הורה שלא מתמודד עם משימת הצבת הגבולות עבור ילדיו. בעידן שבו זכויות הילד הן דבר מקודש, ושבו אנחנו כהורים…

נֵס הַחֲנוּכָּה / מירי צללזון

חג החנוכה נחגג במשך שמונה ימים לזכר ניצחונם של החשמונאים במרד נגד היוונים, חנוכתו מחדש של בית המקדש ונס פך…

הגשר / הינץ יניש והלגה בנש

פר וענק נפגשים באמצע גשר צר וארוך, וכל אחד מבקש להגיע לצד השני של הנהר. כיצד יצליחו השניים לחצות את…

לילי והסלע / סטיבן וו.מרטין

"כל אחד צריך חבר שאפשר להישען עליו" כשלילי ביקשה מהוריה חית מחמד, היא לא תארה לעצמה שהם יביאו לה דווקא…

פעילות הורים וילדים

שחקו משחק משעשע המדגים לילדים כיצד משתמשים בחריזה בהצגות.
לעיתים המחזאי יכתוב את כל ההצגה בחרוזים ולעיתים רק חלקים ממנה.
חרוזים יכולים להיות מצחיקים ומשעשעים.

מהלך המשחק:
הילד הראשון אומר מילה והשני צריך למצוא חרוז לאותה המילה וכך הם ״מתמסרים״ ביניהם במילים שחורזות עד שהם לא מוצאים יותר מילים. לאחר הסיבוב הראשון, עירכו סיבוב נוסף עם מילים מומצאות ומצחיקות. ההורה יאמר את המילה הראשונה ושאר המשתתפים יצטרכו להמציא מילים שמתחרזות עם אותה המילה. לדוגמה: קירצוף – שמצוף, פירצוף, ליגנוף, שימצנוף וכדומה…